Ski sæsonen er her, og tonsvis af resorts i landene hvor man står på ski er fyldt med sne, så det er tid til at finde dine snebukser og samle dine venner for at bestille din årlige skitur. Men er du sikker på fysikken er klar? Selv hvis du træner dagligt, kan skiløb i fire eller fem dage være ultra belastende på dine muskler. Stol på os.

 

Det er derfor, vi anbefaler at styrketræn. Derfor har vi her givet dig 2 super øvesle, for at få dig gearet op før skisæsonen. Gør disse, og der er ingen måde, du skvat ud efter den første kørsel i år.

 

 

 

Rumænsk Dødløft

Foreslået: 4 sæt af 8

Fat en ol vægtstang. (du kan øge vægten, som du bliver stærkere). Bøj knæene lidt, og hold din ryg lige, så læner du dig frem med stangen der følger benene, bruger hængsling ved hofterne. Skub dine hofter frem og tilbage til stående stilling. “Baglårs styrke er virkelig vigtigt at forebygge ACL skader, som er fremherskende i skiløb. ACL skader er også det man i daglig tale kalder korsbåndsskader, og er nok den værste sports skade man kan få. Ved at arbejde hamstrings, kan du hjælpe med at stabilisere knæleddet og forebygge skader

 

Single-Leg Excentrisk Leg Press

Foreslået: 4 sæt af 4 på hver side

Læg benpres med omkring 60 til 70 procent af, hvad du kan løfte med begge ben. Med det ene ben, sænker du pladen ned i seks sekunder. Når du er i bunden, skubber du op med to fødder. Vi tilråder at træne langsomt, modstå vægten kommer ned på dig for at holde bevægelsen glat og i kontrol. (Hvis du skulle flytte for hurtigt, så vægten er for tung,.) Omkring 80 procent af alpint skiløb er excentrisk, så denne nedadgående pres hjælper med at efterligne, når du går ind i et sving,  og tyngdekraft skubber dig ned i jorden.

 

Squat er også en vigtig øvelse til forebyggelse af knæskader. Her er det vigtigt at teknikken er god. Vi anbefaler igen at man træner med langsom excentrisk fase og at man får fat i et vægtløftersko. Vægtløftersko er skoene som vægtløfterne bruger. De sikrer stabilitet og god teknik samt lavere skadespotentiale.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *