Vil du gerne kunne slappe af og nyde din skiferie? Så er det slet ikke nogen dum ide at træne sig op til at tage på skiferie. Er du ikke vant til at lave meget fysisk hårdt arbejde, giver det rigtig god mening at give den gas med træning op til turen. Det behøver dog ikke være svært, vi giver dig nemlig2 øvelser som du nemt kan lave, så du bliver klar til din skiferie. En god træning op til en skiferie er også med til at formindske chancen for skader drastisk.

Sådan kommer ud i gang

 

 

 

Det er vigtigt du starter i god tid, det er optimale er 2-3 måneder inden du skal afsted. Men mindre kan også gøre det.

Fokuser på at lave nogle få øvelser som du kan lave dagligt. Det er helt fint at du misser et par dage, men prøv så vidt muligt at bare lave et par øvelser hver dag.

 

Er du rigtig sej, så supplér du med konditionstræning 2-3 gange om ugen evt. på en crosstrainer eller et romaskine.

Her under kan du finde inspiration til dine daglige øvelser:

 

Styrkeøvelse for ben

Stå med ryggen mod en glat dør eller væg eller inden bedre, brug en pilates bold som rygstøtte. Dine fødder skal være placeret 40-50 cm fra væggen, og dine fødder skal være have samme afstand som du har mellem dine skuldre.

– Bøj ned i knæ til ca. 90 grader. Hold den kort. Op igen.

– 3 x 15 gentagelser. Det er vigtigt at de sidste er svære.

 

Er øvelsen ikke hård nok, kan du med fordel bruge disse tricks for at gøre den hårdere.

 

  1. a) at øge føddernes afstand til dør/væg
  2. b) at gå lidt dybere ned i knæene
  3. c) at træne med ét ben ad gangen.

 

Balance-øvelse

 

Stil dig på et ben. Bøj dit knæ samtidig med at det peger samme retning som din fod.

– Fokuser og stil dig roligt i cirka 30 sekunder. Gentag dette 3 gange på hvert ben.

Denne øvelse er rigtig fin som  ”pauseøvelse” i løbet af din arbejdsdag.

 

Du gør øvelsen sværere ved:

 

  1. a) at dreje hovedet fra side til side, mens du holder balancen
  2. b) at lukke øjnene
  3. c) at stå på et usikkert/bevægeligt underlag, fx en sammenrullet måtte eller balancebræt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *